Uitstelgedrag. Iedereen heeft er last van. Wanneer je geen zin hebt in een lastige taak, dan stel je hem automatisch uit. In dit artikel vertellen we je een aantal oorzaken van uitstelgedrag.

1. Geen korte termijn doelen

Wanneer je werkt met doelen, dan plan je korte termijn doelen in om je lange termijn doelen te behalen. Wanneer je geen korte termijn doelen plant, dan is het lastiger om je lange termijn doelen te behalen. Je komt te laat in actie om bijvoorbeeld deadlines van de grotere doelen te halen en hierdoor schiet je in de stress.

2. Druk zijn

Je bent druk, druk, druk. Alle ballen tegelijk in de lucht houden, is nu eenmaal lastig. Taken die je meer denkkracht kosten, ga je automatisch uitstellen. Als je de keuze hebt tussen makkelijke en moeilijke taken, dan kiest je brein automatisch de makkelijke taken.

3. Geen overzicht

Je hebt je klanten en collega’s van alles beloofd en overal ‘ja’ opgezegd. Je mist nu overzicht en dit zorgt voor onrust. Je gedachten vliegen alle kanten op en dit zorgt voor afleiding. Hierdoor mis je focus op de belangrijke taken. Vervolgens stel je de belangrijke taken uit. Stress, piekeren en angst zorgen ook voor uitstelgedrag. Kleine taken, zoals iemand bellen of een factuur sturen, lukken wel, maar de grotere taken stel je uit. Dit kost meer denkkracht.

4. Afleidinen en onderbrekingen

We zijn altijd bereikbaar en hierdoor hebben we veel afleidingen van allerlei apps en social media, maar ook collega’s en je werkomgeving kunnen je afleiden. Taken die veel focus en concentratie vereisen, stel je als eerste uit.

5.Geen flow

Je zit niet in je ‘werkflow’ en dit heeft een negatieve invloed op je concentratievermogen. Je kunt je bijvoorbeeld niet helemaal fit voelen of je hebt slecht geslapen. Wanneer je uit je flow raakt, dan is het lastig om weer opnieuw te beginnen. Het uitstelgedrag ligt hier op de loer.

Dit zijn een aantal oorzaken van uitstelgedrag. In welke oorzaken herken jij jezelf?