De oorzaken van uitstelgedrag hebben we al gedeeld. In dit artikel geven we onze beste tips tegen uitstelgedrag.

1. Kleine taken

Wanneer je geen zin hebt om te werken, dan kun je iets eenvoudigs doen. Denk aan het opruimen van een lade, je bureau opruimen of je e-mails wegwerken. Er zijn altijd dingen die ‘een keer moeten gebeuren’, maar die je nog niet hebt gedaan. Wanneer deze nuttige dingen gedaan zijn, dan kom je sneller terug in je flow.

2. Voorbereiding

De voorbereiding is het halve werk. Voordat je begint aan een taak waar je tegen opziet, kun je alles klaar zetten wat je nodig hebt. De stap om te beginnen wordt dan kleiner.

3. Kleine stappen

Je kunt je grote taken opdelen in kleinere stappen. Hierdoor heb je elke keer een goed gevoel als je een taak afrond.

4. Geen afleiding

We hebben enorm veel afleiding in huis: mobiele telefoons met interessante apps, social media, maar ook je werkomgeving kan je afleiden. Wanneer je geconcentreerd moet werken, zul je alle afleiding moeten stoppen. Je kunt je mobiele telefoon op stil zetten, notificaties van social media uit of oordopjes met muziek in om je te concentreren.

5. Deadlines

Wanneer je jezelf deadlines geeft, ben je productiever. Je hebt een doel en om een bepaald moment moet het af zijn. Als dit voor jou werkt, dan is het een prima hulpmiddel om mee te werken.

Heb jij nog tips om uitstelgedrag tegen te gaan? Laat het ons weten!