Verschillende mensen hebben last van sollicitatieangst. Je kunt last hebben van ‘gezonde’ zenuwen bij het versturen van een sollicitatiebrief of in paniek raken tijdens een sollicitatiegesprek. In dit artikel geven wij een aantal tips over hoe je om kunt gaan met je sollicitatieangst.

Accepteren

Het begint bij het accepteren van je angst. Dit klinkt nu eenmaal makkelijker dan het is. De zenuwen en een bepaalde angst zijn menselijk en iedereen heeft hier wel eens last van gehad. Wanneer je dit gevoel accepteert, zal het eerst toenemen, maar uiteindelijk zal het gevoel afnemen.

Benoemen

Bij sommige mensen helpt het om de angst bij naam te noemen. Bij een sollicitatiegesprek kun je aangeven dat je nerveus bent of last hebt van zenuwen.

Ademhaling

Wanneer je angst of stress ervaart, dan ga je sneller ademhalen en kun je oppervlakkig gaan ademen. Je ademt dan hoog in je borstkas. Dit verergert het stressgevoel. Je kunt een hand op je buik leggen en je hand wegduwen met je ademhaling. Dit heet een buikademhaling en maakt je rustiger. Het werkt ook om een paar keer diep in en uit te ademen.

Voorbereiden

Je kunt je op een gesprek voorbereiden. Een goede voorbereiding is niet voor niets het halve werk. In dit artikel geven we je meer informatie over de standaardvragen bij een sollicitatiegesprek en hoe ga je om met vragen waar je geen antwoord op weet.

Work for People heeft een aantal vacatures voor je! Neem je een kijkje?